środa, 22 lipca 2015

Obciążenie, dociążenie, niedociążenie włosów



Obciążenie włosów - sytuacja kiedy włosy zostały "przekarmione" kosmetykami. Miało być tak pięknie. Włosy otrzymały masę dobroci: w postaci bogatej maski, czy oleju. Po spłukaniu kosmetyku spoglądamy w lustro i zamiast puszystych, pełnych życia włosów, widzimy smętną, oklapłą fryzurę. 
                          
Najczęściej zdarza się przeciążyć włosy "za pomocą" zbyt dużej ilości oleju. Przyznaję, że na początku włosowego szaleństwa zdarzało mi się to często, nie żałowałam oleju, oj nie. Teraz wiem, że nie chodzi o to, żeby olej skapywał z włosów, ale lekko je pokrywał i to nawet nie w całości, bo podczas rozczesywania i tak zostanie rozprowadzony na całą długość włosa. Szczególnie uważać należy przy olejach ciężkich, takich jak rycynowy, sezamowy, oliwa z oliwek. Nałożenie maski, lub odżywki na ok. 15-20 minut, która emulguje olej powinno pomóc w dokładnym oczyszczeniu włosów.

Bardzo często to jak będą wyglądać nasze włosy po zmyciu kosmetyku jest uzależnione od czasu, przez jaki znajduje się na naszej czuprynie. Jeden włos ucieszy się z godziny spędzonej z olejem i będzie prezentował się pięknie, a po całonocnym olejowaniu odwdzięczy się przyklapem. Drugi odwrotnie - czym dłużej, tym lepiej. Pozostaje eksperymentowanie jak bardzo spragnione olejów są nasze włosy. Podobnie z maskami. Parokrotnie zdarzyło mi się nałożyć lnianą maskę Sylveco na ok. 5 min. i włosy po umyciu miałam na medal, a nałożona na 30 min. okropnie je obciążyła i postrączkowała. 
Do walki z obciążeniem niezbędny jest dobry, oczyszczający szampon, oparty na SLS/SLES.

Główne cechy włosów obciążonych to:


  • zbijanie fryzury w strąki,

  • brak połysku i matowość włosa,

  • niezdrowy połysk,będący skutkiem przetłuszczenia,

  • brak objętości,

  • „przyklap” u nasady włosów,

  • trudności w ułożeniu pożądanej fryzury.


Włosy obciążone są rezultatem:


  • nadmiaru środków do stylizacji włosów,

  • nadbudowy kosmetyków na włosach,

  • odstawienia szamponów oczyszczających,

  • przedawkowania z maskami,olejkami



Niedociążenie włosów -  to włosy bardzo lekkie, spuszone, fruwające na wszystkie strony i które ciężko jest okiełznać. Dociążenie włosów ma na celu lekkie usztywnienie struktury włosa, tak, by pogrubić jego fakturę, dodać włosom elastyczności i mięsistości. W tym celu najlepiej sprawdzą się odżywki i maski proteinowe oraz środki do stylizacji oparte na olejkach i innych emolientach. Warto przy tym pamiętać, że przy stosowaniu protein włosy wymagają nawilżenia (równowaga emolientowo-proteinowo-humektantowa).

Ciężko dociążyć włosy o wysokiej porowatości, zniszczone. Takie włosy są "spragnione" składników odżywczych i szybko chłoną ogromne ilości kosmetyków. Często zdarza się, że są nadal lekkie i spuszone po nałożeniu oleju i treściwej maski.
  
Dociążenia potrzebują włosy, które:


  • często elektryzują lub puszą się,

  • końcówki mają tendencję do „fruwania”,

  • są cienkie, lekkie i pozbawione objętości,

  • mają wysokoporowatą strukturę,

  • wyglądają na mało nawilżone,

  • łamią się i kruszą.


Sposoby dociążenia włosów:


  • dobroczynny olej - dobrze dobrany olej to najskuteczniejsza metoda na fruwające końcówki. Częstotliwość nakładania oleju to indywidualana sprawa, na początku można olejować włosy co mycie, czas pokaże, czy jest to dla naszych włosów konieczne.  

  • maski nawilżająco-natłuszczające 

  • zbogacanie masek olejami - kiedy maski mają zbyt lekką konsystencję, można je mieszać z kilkoma kroplami ulubionego oleju lub nakładać olej na włosy pokryte maską 

  • rozważne używanie suszarki - tutaj też musimy eksperymentować, żeby dowiedzieć, się, czy włosy po suszeniu suszarką będą wylądały, jak po strzeleniu pioruna, czy staną się gładkie i dociążone.

  • silikonowe serum - trzeba uważać, żeby włosy nie były zbyt suche, wtedy mogą stać się jeszcze bardziej niesforne.

  • umiarkowane oczyszczanie włosów - znowu potrzeba rozwaga. Zbyt rzadkie oczyszczanie może obciążyć włosy, a zbyt częste pozbawia włosy otoczki tłuszczowej

Obciążenie, a dociążenie włosów to dwa różne pojęcia, jednak łączy je jedno: lubią dotykać włosy cienkie i delikatne.



14 komentarzy:

  1. Baaardzo przydatny post. Moje włosy są często niedociążone - jakoś nie mogę dobrać im odpowiedniej pielęgnacji. Olejowanie nawet lubią, ale zależy jaką maską/odzywką emulguję olej, bo jak złą to i tak potrafią być mocno napuszone. Szukam idealnej pielęgnacji dla moich włosków ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super post, który na pewno mi się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moje wlosy u nasadysa czasem obciazone, a na dlogosci niedociazone:p

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniały post - moje zawsze są niedociążone :( Bardzo Ci dziękuję Słoneczko za wszystkie miłe słowa, którymi dziś mnie obdarowałaś! Z całego serca dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie to opisalas! Ten post z pewnością nie raz uratuje wlosomaniaczke :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja mam częściej problem z niedociążeniem... Super wpis!

    OdpowiedzUsuń
  7. Czasem mi się niestety zdarzy przeciążyć włosy, ale im więcej o nich wiem tym rzadziej mi się to zdarza :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja mam cienkie włosy, które mimo wszystko często mają strączki na końcach. Wymagają częstrzego przeczesywania. Na szczęście w=to wystarczy żeby przez dłuższy czas były ładne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mi się dziwny znak zrobił, tam gdzie jest w=to miały być włosy .

      Usuń
  9. Często mam problem z przeciążeniem włosów, gdyż nie żałuję włosom oleju ;) A także zdarza mi się też nie dociążyć włosów i fruwają na wszystkie strony świata ;) Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Po odstawieniu 15 lat farbowania szalenie ciężko moje włosy dociążyć czymkolwiek... A od ponad roku nie "udało" mi się ich ani razu obciążyć, widzę ewidentnie, że pochłaniają wszelkie możliwe nawilżacze i oleje jakie im tylko zafunduję. Nawet najcięższa maska bez półproduktów nie jest w stanie mnie dociążyć ;)

    Pozdrawiam! :*

    OdpowiedzUsuń
  11. Moje włosy są obciążone- super wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny post, bardzo wartościowe treści

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń